Något som nyligen uppmärksammats är hur det svenska casinot Vinnarum lockade spelare genom att skicka ut en värdecheck via posten till en rad hushåll på olika platser i landet. Vad som väl uppdagade sig var att den utlovade vinstchansen egentligen inte gick att nå med värdechecken utan att först ta hänsyn till omsättningskrav och sedan sätta in riktiga pengar på kontot – något Vinnarum nu ber om ursäkt för.
Att spela casinospel hos Unibet eller hos andra svenska casinon blir allt populärare, och för att vinna kunderna till just sitt casino lockar man med en rad erbjudanden och bonusar. Men ett casino som nog kommer tänka till både en eller två gånger innan sin nästa reklamkampanj är nog casinot Vinnarum. De råkade nämligen hamna mitt under medias granskande öga i bland annat tv-programmet Plus där man just riktade kritik mot kampanjen. Sedan fälldes även kampanjen som vilseledande av Reklamombudsmannen med motiveringen att man utlovat en chans att kunna vinna 10-100 miljoner kronor men att detta inte stämde. I verkligheten kunde spelarna nämligen inte vinna mer 1 000 kronor, några miljoner färre än vad värdechecken i fråga utlovat chans på. För att vinna högre summor var spelarna även tvungna att uppnå ett omsättningskrav och också sätta in egna riktiga pengar på sitt konto – så att reklamen fälldes av Reklamombudsmannen är föga förvånande. Något Vinnarum initialt motsatte sig men backar nu efter kritiken och ber om ursäkt.
Lovar att inte hålla liknande kampanjer igen
Först valde Vinnarum att stå fast vid sitt initiala uttalande och sin ståndpunkt om att man från casinots sida inte anser kampanjen vara vilseledande. Men det har man nu tagit tillbaka. För SVT berättar man, via en mejlkonversation eftersom man inte vill ställa upp på en intervju, att man tagit till sig av kritiken. Något man dock försvarar är valet av att skriva just om en chans att vinna 10-100 miljoner kronor med att man också skrivit med en del regler och att fulltaliga regler och villkor för alla deras kampanjer finns att läsa på deras hemsida. Vad man dock medger är att kampanjen i sig varit ett misslyckande och att man självklart inte vill att sina kunder ska känna sig vilseledda. Man har också valt att avbryta kampanjen i fråga och kommer inte att hålla liknande kampanjer i framtiden för att undvika att denna sorts tvetydigheter uppstår igen.
Tycker sig inte varit vilseledande
På frågan om Vinnarum själva anser sig varit vilseledande svarar casinot att man uppenbart inte ansett sig vara det, för om man hade det hade man aldrig gått live med kampanjen. Men eftersom att Reklamombudsmannen ansett reklamen vara vilseledande så medger man nu med facit i hand att man nog skulle kunnat se över sina ordval och att man givetvis respekterar utfallet – något man även tar med sig inför kommande kampanjer. I övrigt vill man dock se kampanjen som något lyckad eftersom att man fått fler spelare som utnyttjat erbjudandet vilka också varit nöjda, och många av dessa har också vunnit vilket märkts på att casinot fått betala ut en hel del vinster – dock inte inom miljonklassen.